تکنولوژی اسپانباند

منسوج نبافته اسپانباند (Nonwoven Spunbond Polyester) لایه نبافته‌ای است که با تکنولوژی روز دنیا به نام Spunbond تولید می‌گردد. پلی استر اسپانباند طی فرایندی با استفاده از عوامل مکانیکی، حرارتی و شیمیایی در شرایط خاص تولید می‌شود. اسپانباند با داشتن وزن کم، به عنوان یکی از قوی ترین و منعطف ترین مواد مهندسی شناخته می‌شود. اسپانباند یکی از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا می‌باشد که در طی دهه اخیر تولید و استفاده از آن در کشورهای پیشرفته رشد چشمگیری داشته است، اسپانباند به صورت یکبار مصرف (در دانسیته‌های پایین برای استفاده در صنایع پزشکی، بهداشتی و سلولزی و...) و با دوام یا صنعتی (در دانسیته‌های بالاتر برای استفاده در صنایع اتومبیل سازی، عایق، بسته بندی و...) طراحی و تولید می‌شوند.

خط تولید اسپانباند برای اولین بار در خاورمیانه توسط شرکت بام گام عایق از کشور آلمان خریداری شده است، شرکت بام گام عایق با توجه به شرایط موجود و نیازهای بازارهای داخلی و بین المللی، خود را ملزم به رعایت استانداردهای بین المللی دانسته و بدین جهت با تدوین استاندارد کارخانه‌ای بر اساس استاندارد بین المللی ASTM به شماره مرجع astm d5726 موفق به تطبیق و حتی رقابت با محصولات کشورهای صنعتی و پیشرفته شده است.


کاربردهای اسپانباند:

1)صنعت عایق (رطوبتی و صوتی)
2) صنایع بهداشتی و سلولزی
3) صنایع بسته بندی
4) صنعت اتومبیل سازی
5) کاور، کیف و کفش، کت و شلوار، روکش مبل وفرش و امثال آن
6) صنایع متفرقه ( لمینت با انواع منسوجات، چرم مصنوعی، قسمتهای داخلی تشک و لحاف و لایه‌های زیرین موکت وکاغذ دیواری، صنایع دفاع و ...)

 

کاربرد اسپانباند در صنعت عایق

به عنوان یک بسترقوی بامقاومت کششی واستحکام بسیار بالا در تولید ایزوگام است. در حال حاضر در کشورهای اروپائی و آمریکا روش قبلی تیشو و پلی استر معمولی به علت پایین بودن مقاومت کششی و مسئله زیست محیطی در دنیا کاملا" منسوخ شده و اسپانباند به عنوان یکی ازقویترین مواد مهندسی موردمصرف در عایق رطوبتی که تاکنون در دنیاشناخته شده جایگزین روش قبلی گردیده و با مقاومت و استحکام بالایی که ایجاد می‌کند، عمر ایزوگام را به چندین برابر افزایش می‌دهد. 

 

مزایای اسپانباند PET در عایق رطوبتی

1.مقاوم در مقابل جذب آب و حلال
2. مقاومت حرارتی بالا که باعث ثبات ابعادی در دماهای بالا می‌شود.
3.اسپان باند PET بر خلاف ایپانباند PP (پلی پرو پیلن)در مقابل اشعه گاما مقاوم می‌باشد.
4.انعطاف پذیری در دماهای پایین
5.مقاومت استثنایی در مقابل کشش(طولی و عرضی)
6.مقاومت بالا در مقابل پاره گی(طولی و عرضی)
7.مقاومت بالا در مقابل خستگی یا پیری
8.مقاومت بسیار بالا در مقابل لایه لایه شدن
9.مقاومت بالا در مقابل سوراخ شدن پس از
نصب ایزوگام
10.مقاومت بالا در مقابل ضربه
11.مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی
12.چسبندگی بسیار بالا هنگام
اجرای ایزوگام
13.به علت نوع تولید و حذف مراحل فیتیله، نخ و بافت قیمت ایزوگام تولیدی با این محصول پایین تر از ایزوگام تولیدی با تیشو یا پلی استر است.
14. رنگ پذیری فوق العاده 
15. هماهنگی در اتصال از طریق چسبها با پایه‌های مختلف 
16. قابلیت جذب انواع محلولهای نانو از جمله: ضد حریق، انتی باکتریال و .....

اسپانباند گامی بزرگ و تحولی عظیم در صنعت عایق کاری ایران می‌باشد که توسط شرکت بام گام عایق انجام پذیرفت.

منبع: وبسایت بام گام عایق